Pages

PENGENALAN

          Tafsiran yang salah mengenai konsep isipadu cecair sering dihadapi oleh murid terutama semasa membuat perbandingan tentang kapasiti di antara dua buah bekas yang berlainan saiz dan bentuk. Murid sering membuat perbandingan berdasarkan kepada ketinggian bekas dan bukannya kepada kapasiti sesuatu bekas tersebut. Justeru, guru perlulah tahu dan lebih berhati-hati bagi memastikan murid dapat memahami konsep ini dengan berkesan.

           Isipadu cecair merujuk kepada banyaknya cecair di dalam sesuatu bekas. Jumlah cecair yang boleh memenuhi sesuatu bekas disebut kapasiti atau muatan. Bekas yang berlainan bentuk dan saiz mungkin mempunyai kapasiti yang sama. 



Langkah-langkah perkembangan konsep bagi isipadu cecair Tahun 2.
  1.  Mengenalpasti kedudukan asal isipadu cecair.
  2. Terus membuat perbandingan isipadu cecair. 
  3. Tidak langsung membuat perbandingan isipadu cecair melalui rujukan.
  4. Mengenalpasti benda yang digunakan untuk mengukur isipadu cecair.
  5. Mengukur isipadu cecair menggunakan ukuran bukan piawai.
  6. Memperkenalkan ukuran piawai untuk isipadu cecair.
  7. Mengukur isipadu cecair menggunakan ukuran piawai dalam liter.


No comments: